Op deze pagina vind je een overzicht van de meeste gestelde vragen en de maatregelen die wij hebben genomen n.a.v. de conversie. Wij passen deze FAQs regelmatig aan zodat je op de hoogte bent van de geldende maatregelen.
>> FAQ
De volledige conversie zal op verschillende manieren verlopen en er werden verschillende fases gedefinieerd. Hier vind je een overzicht van de betrokken producten en wanneer ze aan bod komen:
Sinds najaar 2020 zijn we gestart met het overzetten van de portefeuille Ondernemingen van Fidea, zijnde de contracten voor bedrijven vanaf 10 werknemers of enkele specifieke polistypes.
Een aantal producten en waarborgen van jouw portefeuilles ex-Athora en ex-Fidea zetten we op hoofdvervaldag over naar het nieuwe systeem van Baloise. Bij het overzetten van die producten zijn er verschillende scenario's mogelijk. Graag leggen we dat schematisch uit aan de hand van enkele voorbeelden voor zowel de conversie ex-Athora als ex-Fidea.
De omzetting van de portefeuilles ex-Athora en ex-Fidea Auto, (Lichte) Vrachtwagens en Tweewielers naar polissen Mobility Safe 1 van Baloise deden we in één beweging en volledig automatisch tijdens het weekend van 11 november 2022.
De omzetting van de portefeuilles ex-Athora en ex-Fidea Familiale en Brand Woningen naar polissen Gezin Select, Woning Select en Veilig Gevoel van Baloise doen we in één beweging en volledig automatisch. Momenteel voorzien we hiervoor het weekend van Hemelvaart in mei 2023.
Belangrijk:
- Integreren nieuw polisnummer in jouw beheerpakket: Vooraleer je de hernummering van jouw portefeuille in jouw beheerpakket uitvoert, is het belangrijk dat je eerst alle onbehandelde termijnen op het oude polisnummer integreert.
- Maandelijkse betaling via Budgetplan: Bij Baloise kan maandelijkse betaling enkel via een Budgetplan. Om de polis te kunnen integreren in een Budgetplan, werd bij migratie een specifieke werkwijze toegepast. Meer informatie vind je hier (link naar infofiche BP)
- ’Fall out‘ dossier (zowel ex-Fidea als ex-Athora): Dossiers die om technische redenen niet verwerkt kunnen worden in de automatische migratie, worden manueel gemigreerd. Die nemen niet noodzakelijk aanvang op de hoofdvervaldag. De hoofdvervaldag en de premie worden overgenomen vanuit de bestaande polis ex-Fidea/ex-Athora. En er wordt ook rekening gehouden met de reeds betaalde premie in de bestaande polis. Voor die polissen ontvang je een eerste bloc retour met een willekeurige begindatum en zonder contante premie, die wordt gevolgd door een tweede bloc retour met aangepaste premie. Vanaf de eerstvolgende vervaldag, volgt een vervaldagbericht met de correcte premie.
Na afloop van het overzetten van alle polissen plannen we als laatste stap nog de conversie van de schadedossiers tijdens het Hemelvaartweekend in mei 2023.
De omzetting van de portefeuille Europaea naar Euromex werd uitgevoerd in één beweging in november 2021.
Voor extra informatie hierover verwijzen we naar de NewsFlash van Euromex van 22 september 2021 en commercieel.secretariaat@euromex.be.
De schadedossiers zullen in juni 2023 overgezet worden naar Euromex.
Begin oktober 2022 werden alle schadegevallen Arbeidsongevallen van Athora (inclusief afgesloten) overgezet naar de systemen van Baloise.
Die schadegevallen krijgen een nieuw dossiernummer. Begunstigden van actieve dossiers kregen een brief met het nieuwe dossiernummer.
- De klant krijgt een nieuw polisnummer en ook een nieuw klantennummer. Vóór de migratie van de schadedossiers krijgt het schadedossier een nieuw nummer.
- Wij bezorgen jou een update van de polissen in jouw portefeuille die we hebben overgezet. Die lijst stellen we via jouw portaal op MyBaloise ter beschikking. Je wordt per e-mail hiervan verwittigd. Die lijst moet je helpen om, voor de polissen waarvoor Baloise geen bloc retour verzendt, de nodige aanpassingen in jouw pakket te kunnen doen. Een voorbeeld van de informatie in die lijsten vind je hier. Ook voor de gemigreerde schadedossiers wordt een lijst op het portaal voorzien.
- In de dagen na de automatische conversie versturen we jouw klant een brief waarin we hem inlichten over de omzetting van zijn ex-Athora- of ex-Fidea-polis naar een of meerdere polissen van Baloise. Samen met de termijntrekking op de eerste hoofdvervaldag sturen we ook nog een extra brief mee om jouw klant te informeren van de wijzigingen in het kader van de waarborg Bijstand. Voorbeelden van die klantencommunicaties vind je hier.
Voor gemigreerde schadedossiers worden er geen brieven verstuurd.
-
Voor de polissen die we overzetten, zijn de Algemene Voorwaarden van Baloise van toepassing. Echter kan de klant enkel voor alle waarborgen uitgezonderd de waarborg Bijstand, gedurende 3 jaar (vanaf het moment dat de polis werd overgezet naar de systemen van Baloise) terugkomen op de oude voorwaarden. Voor de bijstandsverzekeringen is dit beperkt tot aan de eerste hoofdvervaldag omdat er een wijziging is van de verzekeraar Bijstand en de voorwaarden Bijstand na ongeval. Zie hieronder FAQ Fidea – VAB en Athora – Europ Assistance.
-
Voor gemigreerde polissen kun je geen beheeracties meer uitvoeren in Fiona@Broker of Athora.Site.
Wens je de gemigreerde polis te wijzigen, dan kun je dat zelf via MyBaloise of per mail naar beheer@baloise.be met vermelding van het nieuwe polisnummer.
Voor schade kun je met de dienst Schade contact opnemen via schade@baloise.be met vermelding van het nieuwe schadedossiernummer. -
Betaalt jouw klant maandelijks per domiciliëring? Dan behouden wij die betalingsmodaliteiten via een Budgetplan. Zie ook hieronder voor meer info in de FAQ - Finance.
-
Specifiek voor Gezin Select met trimestriële of semestriële betaling:
Om technische redenen is het niet mogelijk om in een polis Gezin Select trimestrieel of semestrieel te betalen. Bij conversie worden die polissen omgezet naar jaarlijkse betaling. Dat houdt in dat de klant op de eerstvolgende (tussentijdse) vervaldag een premieafrekening ontvangt tot aan de hoofdvervaldag.
Een lijst met betrokken polissen kun je opvragen bij jouw accountmanager.
Wens je toch gesplitste premiebetaling voor deze polis, dan kan dat eventueel via maandelijkse betaling in een Budgetplan. Opgelet: je kunt het Budgetplan voor die polissen pas opmaken nà migratie. De voorwaarden voor een Budgetplan kun je terugvinden op. -
Specifiek voor Woning Select:
In de brandpolis werden de waarderingssystemen van Baloise toepast. Als de evenredigheidsregel niet van toepassing was bij Fidea/Athora, dan wordt dat zo overgenomen in de polis van Baloise. -
Openstaande premies worden niet mee overgezet. Dat betekent dat de nieuwe polis wordt opgemaakt op het platform van Baloise, maar dat eventuele procedures voor achterstallige premies verder blijven lopen vanuit het Fidea- of Athora-platform. Concreet betekent dit dat voor polissen Woning Select, Gezin Select en Veilig gevoel, de vervaldagberichten tot en met vervalmaand juni 2023 nog worden uitgegeven via het ex-Fidea- of ex-Athora-platform. De opvolging van betaling gebeurt door de diensten van ex-Athora en ex-Fidea.
-
Je behoudt jouw commissie. Behalve in de contracten Land- en Tuinbouwvoertuigen ex-Fidea, daarvoor is de standaardcommissie bij Baloise 10 %. Neem contact op met jouw accountmanager voor meer info over jouw polissen en de impact.
-
De franchises in de bron worden zo goed als mogelijk gelijkgetrokken met de standaardfranchises van Baloise. Bij verschil, kennen we de franchise die het dichtst bij de originele staat toe en dit steeds in het voordeel van de klant.
-
Wij bezorgen jouw klant tijdens de manuele conversies, een brief, waarin we hem inlichten over de omzetting van zijn ex-Athora- of ex-Fidea-polis naar een of meerdere polissen van Baloise. Voor de stand-alone rechtsbijstandspolissen Europaea zal jouw klant vanuit Euromex op de hoogte gebracht worden.
-
Specifiek voor AO via Fidea: De lopende polissen/waarborgen Arbeidsongevallen ex-Fidea worden niet overgezet naar de systemen van Baloise. Die blijven verder beheerd op het platform van ex-Fidea.
Die vind je op www.baloise.be/algemenevoorwaarden of op de portaalsite.
Hebben wij een polis omgezet? Dan krijgt die polis een nieuw polisnummer.
Specifiek voor Athora: wanneer in 1 polis 2 takken werden gecombineerd (denk hierbij bijvoorbeeld aan brandpolis met BA Gezin) of wanneer in 1 brandpolis meerdere risicoliggingen verzekerd werden, dan zullen we hier nu afzonderlijke polissen voor opmaken met uiteraard afzonderlijke polisnummers.
Na migratie gebruiken we het nieuwe polisnummer in onze communicatie. We vragen jou dat ook te doen en uitsluitend gebruik te maken van de contactgegevens van Baloise.
Neen, tijdens de migratie wordt een nieuw klantnummer aangemaakt. Per klantnummer bij ex-Fidea/ex-Athora wordt een klantnummer van Baloise aangemaakt.
Binnen het project van de conversies versturen we géén polisstukken. Wel zorgen we ervoor dat er een versie van de nieuwe polis van Baloise tot je beschikking staat Via MyBaloise kun je eenvoudig en op elk moment een pdf downloaden van de nieuwe polis van Baloise.
Ja, je behoudt jouw commissie. Indien het commissieloon in de bronpolis afwijkend was van het standaardcommissieloon Baloise, dan nemen wij het commissieloon uit de bron over. Dat kan ervoor zorgen dat een clausule ’afstand van commissieloon‘ wordt afgedrukt op de polis.
Uitzondering: in de contracten Land- en Tuinbouwvoertuigen ex-Fidea, daarvoor is de standaardcommissie bij Baloise 10 %. Neem contact op met jouw accountmanager voor meer info over jouw polissen en de impact.
De conversie gebeurt naar jouw producentenrekening van Baloise. Ben je niet zeker welk agentennummer je hebt bij Baloise, neem dan contact op met jouw accountmanager.
Een overzicht in Excel van de polissen en schadedossiers die we hebben omgezet met hun nieuwe nummers wordt ter beschikking gesteld op de portaalsite.
We bezorgen je een e-mail wanneer je jouw geactualiseerd overzicht kunt terugvinden op onze portaalsite.
Ben je niet zeker welk e-mailadres gebruikt zal worden, neem dan contact op met jouw accountmanager.
Ben je nog niet geregistreerd op onze portaalsite? Surf dan gauw naar registratie.baloise.be.
We hebben de polis omgezet naar een nieuwe polis van Baloise. Op dat ogenblik vervang je in jouw pakket het oude polisnummer door het nieuwe polisnummer.
Het overzicht dat wij sturen, kan je daarbij helpen. Je vervangt op basis van het overzicht de oude polissen door de gegevens van de nieuwe polissen.
- Ik werk met een beheerpakket ondersteund door Baloise, een ander dan BRIO?
Werk je met een beheerpakket dat door Baloise wordt ondersteund, en betreft het een migratiepolis die 1 op 1 werd gemigreerd, dan bezorgen wij tijdens het migratieweekend de informatie aan jouw pakketleverancier. Zij doen het nodige voor de hernummering in jouw pakket tegen maandag 22/05/2023.
Betreft het een migratie 1 op N (zoals gesplitste contracten Brand-Familiale). Dan ontvang je een speciale bloc retour van het type M0114. Die bloc retours kunnen in bulk verwerkt worden. Neem contact op met jouw pakketleverancier voor meer informatie om die bloc retours te verwerken.
Voor de migratie van de schadedossiers zijn er géén automatische berichten. Voor een hernummering in jouw pakket moet je zelf het nodige doen op basis van de lijst die wij ter beschikking stellen op het portaal.
- Ik werk met het beheerpakket Brio
Je ontvangt voor elke overgezette polis een speciale bloc retour van het type M0114. Die bloc retours kunnen in bulk verwerkt worden. Neem contact op met Portima voor meer informatie om die bloc retours te verwerken.
Voor de migratie van de schadedossiers zijn er géén automatische berichten. Voor een hernummering in jouw pakket moet je zelf het nodige doen op basis van de lijst die wij ter beschikking stellen op het portaal.
- Ik werk met een beheerpakket dat niet door Baloise wordt ondersteund
Voor een hernummering in jouw pakket moet je zelf het nodige doen op basis van de lijst die wij ter beschikking stellen op het portaal. Dat geldt zowel voor polissen als voor schade.
Voor jouw ex-Fidea/Athora-portefeuille:
- Bij de interne vernietiging/opzegging van de polis, zowel tijdens de fase precare als tijdens de migratiefases: je krijgt een bloc retour.
- Bij een interne wijziging van de polis: je krijgt een bloc retour om te aanvaarden of eventueel aan te passen.
- Wordt de polis een Mobility Safe1, Woning Select, Gezin Select of Veilig Gevoel? Dan krijg je een bloc retour.
- Voor de overige polissen? Dan hangt het af van het type risico of je een bloc retour krijgt.
Werk je met een beheerpakket dat niet door Baloise wordt ondersteund? Dan moet je de wijzigingen altijd manueel verwerken op basis van het overzicht met geconverteerde polissen dat we je maandelijks bezorgen.
Vóór wij de vervaldagberichten versturen, ontvangt jouw klant van ons een brief. In die brief informeren we jouw klant over de omzetting inclusief zijn nieuw polisnummer. De klant krijgt geen nieuwe polisstukken.
Voor schadedossiers worden geen brieven verstuurd.
Er is geen extra opzeggingsrecht naar aanleiding van deze overzetting. Uiteraard kan de klant altijd wettelijk opzeggen tegen de hoofdvervaldag of na een aangegeven schadegeval.
Wij beschouwen de betaling van de premies door de klant als de aanvaarding van de nieuwe polis.
Vanaf 07/2021 zijn de SEPA-mandaten van ex-Fidea en ex-Athora technisch overgenomen en er is geen nieuw SEPA-mandaat nodig om de premies te innen via domiciliëring.
Dan maken we hier een Budgetplan voor aan. Als de klant al een Budgetplan heeft lopen bij Baloise, dan voegen we de nieuwe polis(sen) hieraan toe.
Wij zorgen hiervoor als we de polis omzetten. We nemen de nieuwe polis op in het bestaande of nieuwe Budgetplan. U hoeft hiervoor niets doen.
Het moment waarop het bedrag van de rekening gaat, kan verschillen. Dat is bij Baloise telkens voorzien rond de 10e van de maand.
Alle informatie over de werking van het Budgetplan vindt u hier.
Meer detail over de manier waarop de polissen in een Budgetplan worden opgenomen vindt u hier.
In het kader van de migratie worden nieuwe klantnummers en Budgetplannen aangemaakt. Het is dus mogelijk dat een klant meerdere Budgetplannen heeft op meerdere klantnummers. Het is om technische redenen echter onmogelijk om die Budgetplannen samen te schrijven.
Vanaf 07/2021 zijn de SEPA-mandaten van ex-Fidea en ex-Athora technisch overgenomen en er is geen nieuw SEPA-mandaat nodig om de premies te innen via domiciliëring.
De nieuwe polis van Baloise neemt de fractionering over van de bronpolis en zal ook verder via domiciliëring betaald worden.
Als uw klant de premies betaalt via een SEPA-mandaat op een niet-Belgische bankrekening zullen we die niet kunnen voortzetten. We zijn hier genoodzaakt om de klant te vragen ons een nieuw SEPA-mandaat gekoppeld aan een Belgische bankrekening te bezorgen.
Dan moet uw klant de toekomstige premies storten op het rekeningnummer van Baloise BE31 4100 0007 1155 vermeld op het vervaldagbericht.
Hiervoor gebruikt de klant steeds de gestructureerde mededeling die op het vervaldagbericht staat.
Belangrijk: betalingen die alsnog zouden toekomen op de ex-Fidea/Athora-bankrekening kunnen niet overgeboekt worden!
De huidige fractionering van de ex-Fidea- en ex-Athora-polissen blijft behouden. In 2 specifieke situaties wijzigt de fractionering:
- Maandelijkse betaling zonder domiciliëring. Dat kunnen we bij Baloise niet behouden. Een polis met maandelijkse fractionering zonder domiciliëring veranderen we naar een jaarlijkse fractionering.
Wil de klant maandelijks blijven betalen? Dat kan als u ons een SEPA-mandaat ten voordele van Baloise bezorgt. We maken dan een Budgetplan op en de klant kan terug maandelijks betalen.
Blanco SEPA-mandaten vindt u hier. -
Gezin Select met premiefractionering
Om technische redenen is het niet mogelijk om in een polis Gezin Select trimestrieel of semestrieel te betalen. Bij conversie worden die polissen omgezet naar jaarlijkse betaling. Wenst u toch gesplitste premiebetaling voor die polis, dan kan dat eventueel via maandelijkse betaling in een Budgetplan.
U kan de infofiche hier downloaden.
Vanaf de datum van overzetting naar een polis van Baloise moet elke schade aangegeven worden op het nieuwe polisnummer van Baloise. Dit ongeacht de datum van het schadegeval.
Die polis zetten wij om in 2 aparte contracten, eentje voor BA en eentje voor AO. Zie hiervoor ook de conversiescenario’s.
De waarborg AO blijft in beheer op het Fidea-platform. Voor vragen met betrekking tot een polis Arbeidsongevallen ex-Fidea: mailadres Fidea AO toevoegen.
Ja, jouw klant behoudt de voordelen en kortingen gekoppeld aan zijn pakket ook wanneer nog niet alle polissen gemigreerd zijn.
Je moet het Gezinsplan zelf aanmaken via MyBaloise zodra voldoende polissen van de klant op het platform van Baloise staan. Dat zal na het afronden van de automatische conversies zijn. Je kunt dat opvolgen via ‘Mijn kantoor in cijfers’ op MyBaloise.
Hiertoe voorzien we voor die ex-FullCover-polissen in de nieuwe polis van Baloise een specifieke clausule zodat bij een eventueel schadegeval dat voordeel zeker behouden blijft.
Als er later toch een volwaardig Gezinsplan wordt opgemaakt dan vervalt dat voordeel en geniet de klant enkel nog de voordelen van het Gezinsplan van Baloise.
Je kan de infofiche hier downloaden.
Voor de volwaardige plannen-klanten Trigoon/CoverBiz die aan de voorwaarden voldeden om een winstdeelname/ristorno te ontvangen, zullen we samen met het overzetten van de polissen ook een KMO-Plan van Baloise opmaken.
Degene die niet voldeden aan de voorwaarden om een winstdeelname/ristorno te ontvangen, zul je kunnen opvolgen via ‘Mijn kantoor in cijfers’ op MyBaloise.
Voor de berekening van de winstdeelname/ristorno in 2022 over het verzekeringsjaar 2021 en verder, zullen wij de criteria van Baloise hanteren om het bedrag van winstdeelname te berekenen.
Alle info over het KMO-Plan en de berekening winstdeelname kun je hier vinden.
Voor deze specifieke plannen-klanten werken wij nog aan een oplossing. Wij houden je verder op de hoogte hierover.
De aanvullende inclusiewaarborg Rechtsbijstand wordt vanaf de aanvang van de Baloise-polis beheerd door Euromex.
De polissen specifiek in de manuele conversie hebben enkel voor de waarborg Rechtsbijstand een specifiek opzeggingsrecht gekregen door de NBB.
De polissen die in de automatische conversies worden overgezet, hebben geen specifiek opzeggingsrecht voor deze inclusiewaarborg. Deze overdracht van de waarborg Rechtsbijstand kadert in een overdracht van verzekeringsportefeuille die door de NBB is goedgekeurd en in het Belgisch Staatsblad is gepubliceerd conform de toezichtswet van 13 maart 2016 (art. 102-106) en de verzekeringswet van 4 april 2014 (art. 17 en 18). Omdat Baloise en Euromex beiden behoren tot de groep Baloise, geeft deze overdracht je geen extra opzeggingsrecht.
Uiteraard blijft de verzekeringnemer altijd zijn recht behouden de polis wettelijk op te zeggen tegen de hoofdvervaldag of na een aangegeven schadegeval.
De waarborg Rechtsbijstand wordt sinds het voorjaar van 2020 al beheerd door Euromex.
Als jouw klant via zijn Fidea-polis recht had op een gratis bijstand na ongeval en/of er een extra betalende dekking Bijstand onderschreven was in de polis, dan wijzigt de bijstandsverlener naar Europ Assistance in de nieuwe polis van Baloise. Daarnaast wijzigt op de eerste hoofdvervaldag de verzekeraar naar Baloise.
Is er bijstand nodig na een ongeval? Voortaan kan de klant een beroep doen op Baloise Assistance, onze bijstandsverlening in samenwerking met Europ Assistance. De contactgegevens zijn +32 3 870 95 70, ook terug te vinden op de verzekeringskaart van Baloise.
Neen, de bijstandsverlener voor jouw klant blijft onveranderd Europ Assistance. De verzekeraar wijzigt wel naar Baloise vanaf de eerste hoofdvervaldag van de polis.
Let wel dat de contactgegevens wijzigen naar die van Baloise Assistance.
Is er bijstand nodig na een ongeval? Voortaan kan de klant een beroep doen op Baloise Assistance, onze bijstandsverlening in samenwerking met Europ Assistance. De contactgegevens zijn +32 3 870 95 70, ook terug te vinden op de verzekeringskaart van Baloise.
Neem contact op met jouw accountmanager of via conversie@baloise.be.
Wij houden je via deze weg op de hoogte als we bijkomende relevante informatie hebben naar aanleiding van de conversie.