FR NL
news Onze rapportering aan het Centraal Aanspreekpunt (CAP)
3 juli 2020. Spaar- en/of beleggingsverzekeringen (niet-fiscale contracten). Door nieuwe wetgeving moet Baloise Insurance regelmatig rapporteren aan de databank van het Centraal Aanspreekpunt die beheerd wordt door de Nationale Bank van Belgiƫ.

Onze rapportering aan het Centraal Aanspreekpunt (CAP)

Spaar- en/of beleggingsverzekeringen (niet-fiscale contracten)

Uw klanten hebben bij Baloise Insurance mogelijk een niet-fiscale spaar- en/of beleggingsverzekering.

Door nieuwe wetgeving moet Baloise Insurance regelmatig rapporteren aan de databank van het Centraal Aanspreekpunt die beheerd wordt door de Nationale Bank van België.

Het Centraal Aanspreekpunt
Het Centraal Aanspreekpunt (of CAP) is een gecentraliseerde databank van de Nationale Bank van België waar informatie wordt bijgehouden van alle Belgische bankrekeningen en vanaf nu ook van alle niet-fiscale spaar- en beleggingsverzekeringen. Die gegevens, waaronder de persoonsgegevens van uw klanten, worden voor een periode van 10 jaar bewaard.

Het CAP heeft een aantal concrete doelstellingen, zoals helpen in de strijd tegen:

  • fiscale fraude;
  • het witwassen van geld;
  • terrorismefinanciering;
  • zware criminaliteit.

Welke gegevens van uw klanten moeten wij aan het CAP bezorgen?

  • Het gaat enkel over het individuele niet-fiscale levensverzekeringscontract tak21, tak23 (4e pijler) en tak26.
  • Wij moeten de identiteit van de verzekeringnemer, het bestaan of einde van zijn of haar contract en de datum ervan meedelen. Wij vermelden geen reserves en geen verzekerde bedragen.

  
Uw klant heeft rechten
Uw klant heeft steeds de mogelijkheid om bij ons of bij de Nationale Bank van België:

  • zijn/haar gegevens in te kijken;
  • onjuiste gegevens te laten verbeteren;
  • onjuiste gegevens te laten verwijderen.

Klantencommunicatie
Wij informeren uw klanten hierover binnenkort per brief. Alleen uw klanten met een individuele, niet-fiscale spaar- en/of beleggingsverzekering bij Baloise Insurance zullen die brief ontvangen vanaf 07/07/2020. 
Wij zijn wettelijk verplicht de klant op de hoogte te brengen. Klanten moeten geen actie ondernemen, zij worden enkel geïnformeerd. In de brief staan geen makelaars- of contractgegevens. 

Klik hier om de klantenbrief te lezen.

Heeft uw klant nog vragen of wilt uw klant zijn rechten uitoefenen?
De klant kan contact opnemen met ons door een e-mail sturen naar CAP-PCC@baloise.be. 

Uw klant kan ook contact opnemen met:
Nationale Bank van België
Centraal Aanspreekpunt
De Berlaimontlaan 14
1000 Brussel

Hebt u nog vragen?
Aarzel niet om contact op te nemen met uw accountmanager. Hij helpt u graag verder.
 

Meer nieuws