Op deze pagina vind je een overzicht van de meeste gestelde vragen en de maatregelen die wij hebben genomen n.a.v. de migratie. Wij passen deze FAQs regelmatig aan zodat je op de hoogte bent van de geldende maatregelen.
De volledige migratie van de portefeuilles Leven naar ons nieuw doelbeheerplatform is gespreid over verschillende jaren en gebeurt in verschillende fases, migratiegolven genoemd.
In de loop van 2022 werden volgende migratiegolven afgerond:
- Een migratiegolf van een Universal Life-portefeuille van een oud bronbeheerplatform van ex-Nateus in 02/2022.
- De migratiegolven van de klassieke portefeuilles van twee oude bronbeheerplatformen van ex-Nateus in 05/2022.
Op korte termijn zijn volgende migratiegolven Leven voorzien:
- Een migratiegolf van een Universal Life-portefeuille en een klassieke portefeuille van een oud bronbeheerplatform van ex-Mercator is voorzien op 09/05/2024.
- De Algemene Voorwaarden van het contract blijven van toepassing.
- Betaalt je klant maandelijks via domiciliëring? Dan behouden wij die betalingsmodaliteiten. De klant moet geen bijkomende acties ondernemen.
- Openstaande premies worden mee gemigreerd. Dat betekent dat de nieuwe polis wordt opgemaakt op het doelplatform van Baloise, en dat eventuele procedures voor achterstallige premies overgenomen worden in het doelplatform.
- Je behoudt je commissie zoals voorzien in het contract op het ogenblik van de migratie. Eventuele latere premieverhogingen volgen de commissieregeling voorzien in het commissiebarema Leven van Baloise van toepassing op het ogenblik van deze premieverhogingen.
- De klant krijgt een nieuw polisnummer dat gevormd wordt met het oude polisnummer voorafgegaan door een prefix.
- Wij bezorgen je klant na de migratie een brief, waarin we hem inlichten over de omzetting van zijn ex-Mercator-polis naar de polis van Baloise.
- Voor en onmiddellijk na elke migratiegolf bezorgen wij je een lijst van de polissen in je portefeuille die we migreren. Die lijst stellen we ter beschikking via je portaal op MyBaloise. Je wordt per brief of via e-mail hiervan verwittigd. Die lijst moet je helpen om de nodige aanpassingen in je pakket te kunnen doen.
Hebben wij een polis gemigreerd, dan krijgt die polis een nieuw polisnummer dat gelijk is aan het oude polisnummer voorafgegaan door een prefix. We communiceren hierover naar jou en naar je klant.
Na de migratie gebruiken we het nieuwe polisnummer in al onze communicaties. We vragen jou en je klant dat ook te doen.
Vóór de migratie werden je contracten voornamelijk beheerd vanuit zetel Antwerpen. Na de migratie worden je contracten beheerd in functie van de zetel waaraan je gekoppeld bent. Dus ofwel zetel Antwerpen ofwel zetel Brussel.
Ja, je behoudt je commissie zoals voorzien in het contract op het ogenblik van de migratie. Eventuele latere premieverhogingen volgen de commissieregeling voorzien in het commissiebarema Leven van Baloise van toepassing op het ogenblik van de premieverhogingen. De commissies worden geboekt op het makelaarsnummer vermeld in de communicatie die je ontvangt vóór de start van de eigenlijke migratie.
De migratie gebeurt naar je makelaarsrekening van Baloise vermeld in de communicatie die je ontvangt vóór de start van de eigenlijke migratie. Je hoofdmakelaarsnummer van Baloise kunnen we voor deze migratie niet gebruiken.
Je ontvangt van ons vóór en na elke migratiegolf een communicatie waarbij we je enige toelichting geven. Een lijst met de betrokken polisnummers en klanten is beschikbaar op je portaal in MyBaloise. Een geactualiseerd overzicht van die lijst met het nieuwe polisnummer kun je onmiddellijk na de migratie terugvinden op je portaal in MyBaloise.
In april 2024 ontvang je van ons een eerste overzicht van te migreren polissen in je portaal op MyBaloise. Hierin zitten de polissen die we gaan migreren op 9 mei 2024.
Heb je geen bericht ontvangen, dan betekent dit dat we geen polissen van je kantoor migreren op 9 mei 2024.
Ben je nog niet geregistreerd op onze portaalsite? Surf dan gauw naar registratie.baloise.be.
We hebben de polis gemigreerd naar het nieuwe doelplatform van Baloise. Op dat ogenblik vervang je in je beheerpakket het oude polisnummer door het nieuwe polisnummer en het oude agentschapsnummer door het nieuwe agentschapsnummer. Het overzicht in je portaal op MyBaloise kan je daarbij helpen. Je vervangt op basis van het overzicht de oude polisnummers door de gegevens van de nieuwe polissen.
Je beheerpakket wordt momenteel door Baloise enkel ondersteund bij nieuwe zaken Leven. Dus niet voor beheerdaden op de bestaande portefeuille Leven. Je moet bijgevolg de wijzigingen manueel verwerken op basis van het overzicht met gemigreerde polissen dat we je bij elke migratiegolf bezorgen.
Het volstaat onze Maatschappij te activeren in het beheerpakket.
Er is geen automatische overdracht vanuit Baloise voorzien voor de gemigreerde contracten Leven.
- Via deze link bezorgen we je een handleiding om de aanpassingen in Brio zo vlot mogelijk te kunnen doen.
- Via deze link bezorgen we je een handleiding om de aanpassingen in Insusoft zo vlot mogelijk te kunnen doen.
- Via deze link bezorgen we je een handleiding om de aanpassingen in Brokercloud zo vlot mogelijk te kunnen doen.
Onmiddellijk na de migratie en vóór wij de vervaldagberichten versturen vanuit het nieuwe beheerplatform, ontvangt je klant van ons een brief. In die brief informeren we je klant over de migratie van zijn contract, inclusief zijn nieuw polisnummer en de betalingsmodaliteiten van zijn toekomstige premies. De klant krijgt geen nieuwe Bijzondere Voorwaarden.
Je kunt (binnenkort) hier een voorbeeld van een dergelijke klantenbrief vinden.
Alle waarborgen en interestgaranties blijven behouden.
Voor klassieke contracten betekent dit dat de verzekerde kapitalen bij leven en vroegtijdig overlijden behouden blijven in de mate dat je klant de afgesproken premiebetaling correct verderzet.
Voor Universal Life-contracten betekent dit dat alle interestgaranties op reeds gestorte premies onveranderd verderlopen.
Voor klassieke contracten waar de winst de voorbije jaren in tak23-fondsen gegeven werd, zal de winst vanaf de migratie verder oprenten in een tak21-fonds aan een vaste rentevoet van 1,60% tot de einddatum van het contract. Eventuele toekomstige winstdeelname zal ook in dat vast renderend tak21-fonds belegd worden.
Voor universal life contracten waar de winst in tak23-fondsen gegeven werd, stellen wij voor om deze winstdeelname verder te zetten in vandaag gecommercialiseerde tak23-fondsen met een gelijkaardige beleggingsstrategie en risicoprofiel. Meer informatie hierover is te vinden op volgende locatie:
https://www.baloise.be/nl/prive/beleggen/beleggingsfondsen. Op dit nieuwe tak23-fonds zijn de totale kosten vergelijkbaar met die van het oude tak23-fonds. Je vindt de kosten terug in de Essentiële Informatiedocumenten op :
https://mybaloise.baloise.be/nl/documenten/all-ipid-eid.html.
Alle aanvullende waarborgen blijven behouden als je klant de voorziene premiebetaling verderzet.
De premies bestemd voor aanvullende waarborgen werden samen opgevraagd met de premies bestemd voor de pensioenopbouw via één betalingsuitnodiging. De gestorte premies (inclusief het premiedeel voor de aanvullende waarborgen) gingen integraal in de spaarreserve. Op 31/12 van elk jaar werd het deel van de premie bestemd voor de aanvullende waarborgen onttrokken uit de spaarreserve. Aangezien wij migreren op 01/05/2024 zullen wij uitzonderlijk op 30/04/2024 het deel van de premie bestemd voor de aanvullende waarborgen onttrekken uit de spaarreserve.
Voor alle contracten Universal Life met aanvullende waarborgen zullen wij de premies bestemd voor de pensioenopbouw van het contract en de premies bestemd voor de aanvullende waarborgen apart opvragen bij de klant. Dat betekent dat voor die contracten de klanten 2 aparte betalingsuitnodigingen zullen ontvangen. De som van de premies vermeld op die betalingsuitnodigingen is uiteraard gelijk aan de premie die de klant voorheen betaalde. Enkel de premies bestemd voor de pensioenopbouw van het contract gaan in de spaarreserve.
Je klant blijft alle fiscale voordelen van zijn contract 2e of 3e pijler genieten in de mate het contract voldoet aan de fiscale regelgeving.
Deze worden gemigreerd als groepsverzekeringen voor zelfstandigen. Je klant blijft alle fiscale voordelen van zijn contract genieten
De SEPA-mandaten zijn technisch overgenomen. Er is dus geen nieuw SEPA-mandaat nodig om de premies te innen via domiciliëring. Je vindt (binnenkort) hier een voorbeeld van de klantencommunicatie.
Wij zorgen hiervoor als we de polis migreren. Je hoeft hiervoor niets doen. Het moment waarop het bedrag van de rekening gaat, kan iets verschillen. Zeker in de maand vóór en van de migratie.
Dan vragen we je klant om de toekomstige premies te storten op het rekeningnummer BE15 7332 4832 0030 van Baloise. Dat rekeningnummer staat ook vermeld op het vervaldagbericht. Hierbij gebruikt de klant steeds de gestructureerde mededeling die op het vervaldagbericht staat.
Dan zijn er een aantal mogelijkheden:
- ofwel vervangt je klant zijn bestendige opdracht door een SEPA-mandaat. Hiervoor bezorgen wij je klant een vooraf ingevuld SEPA-mandaat dat hij enkel moet ondertekenen en ons zo snel mogelijk terugbezorgen
- ofwel stopt hij zijn bestendige opdracht en betaalt hij met de gestructureerde mededeling vermeld op de premievervaldagberichten die we hem toesturen;
- ofwel kan je klant zijn bestendige opdracht aanpassen naar het correcte bankrekeningnummer en gebruikmaken van de unieke gestructureerde mededeling van zijn nieuw contract die we hem communiceren na de migratie.
De keuze voor het SEPA-mandaat heeft het voordeel dat bij een fiscaal geoptimaliseerd contract, steeds het juiste geoptimaliseerde premiebedrag opgevraagd zal worden.
De huidige premiefractionering van de polis blijft behouden. In geval van maandelijkse premiebetaling vragen wij je ons een SEPA-mandaat ten voordele van Baloise te bezorgen indien dat nog niet gebeurd is. Blanco SEPA-mandaten vind je (binnenkort) hier.
Na de migratie zal je klant die een Universal Life-contract heeft onderschreven met 1 of meerdere aanvullende waarborgen, 2 aparte betalingsuitnodigingen ontvangen. Een betalingsuitnodiging voor het spaargedeelte en een aparte betalingsuitnodiging voor de premies van de aanvullende waarborgen. Elk van die premies volgt zijn eigen rappelbeheer in geval van niet-betaling. Voor het spaargedeelte zal een herinnering verstuurd worden. Voor de aanvullende waarborgen wordt het volledige proces onbetaalde premies doorlopen t.e.m. de aangetekende brief.
Ook na de migratie kan je klant zijn betalingen organiseren via Doccle. Klanten die hun betalingen organiseren via Doccle kunnen dit verder zetten. Klanten die nog geen Doccle gebruiken kunnen hiermee starten via de unieke code die staat op elke betalingsuitnodiging.
Zoomit wordt niet meer ondersteund. Uw klant krijgt de mogelijkheid via zijn eerstkomende betalingsuitnodiging om zijn betalingen te organiseren via Doccle. De unieke code staat op elke betalingsuitnodiging.
Tijdens de migratie worden de intrest kapitaliserende voorschotten omgevormd naar intrestloze voorschotten waarbij de kost van het voorschot maandelijks uit de spaarreserve gehaald wordt. Deze methode heeft zowel financiële als fiscale voordelen voor je klanten. Financieel omdat de kost van het voorschot onmiddellijk onttrokken wordt uit de reserve en dus niet gekapitaliseerd wordt tot einddatum of tot datum terugbetaling. Fiscaal omdat dankzij het onttrekken van de kost uit de reserve, de belastbare basis voor de fiscale en parafiscale afhoudingen lager is en de klant dus netto meer zal overhouden.
Nieuwe voorschot aanvragen zullen enkel nog aangeboden worden in het meest voordelige mechanisme voor de klant en dus als intrestloze voorschotten beheerd worden waarbij de kost van het voorschot maandelijks uit de spaarreserve onttrokken wordt.
Een lopend schadedossier gekoppeld aan een gemigreerd contract wordt eveneens gemigreerd naar ons nieuw doelbeheerplatform.
Dan meld je het schadegeval zoals voorheen, maar onder het nieuwe polisnummer van Baloise.
Neem contact op met je accountmanager of via conversie@baloise.be.
Wij houden jevia deze weg op de hoogte als we bijkomende relevante informatie hebben naar aanleiding van de conversie.